להתמודד עם הפחד

במאמר זה תקבלו כלים שונים שיעזרו לכם להתמודד עם פחדים של ילדים. למי מכם שמעדיף'ה לצפות בסרטון מוזמנים לגלול למטה להקלטה של הוובינר עם חוי חויה עם כלבים. תיהנו 🙂

פחד היה והינו רגש משמעותי.
מצד אחד הוא אחראי על ההישרדות שלנו. בזכותו שרדנו והגענו עד הלום 💪
מצד שני, הרגש הזה יכול לגרום להרבה "צרות". למשל כשהילדים בוכים בלילה כי הם מפחדים ממפלצות או כשההתייסות שלנו לא נכונה ואז הפחד הופך לחרדה הפוגעת בשגרת חיינו.אז איך עוזרים לילדים להתמודד עם הפחדים בצורה הטובה ביותר כדי לא להגיע לחרדה אלא להפוך היות חזקים יותר?

קודם כל לוקחים בחשבון שההתמודדות לוקחת זמן אז נושמים עמוק ומצטיידים באורך רוח.
זוכרים שבנים מפחדים לא פחות מבנות והכרחי לעודד אותם להביע פחד במילים. נתייחס לפחדים שלהם באמפתיה ורגישות כמו שאנחנו מתייחסים לבנות שפוחדות.
מאווררים רגשות, מדברים על הפחדים. תשמחו שהילדים מדברים איתכם על הפחדים שלהם כי אחת הדרכים היותר יעילות להשתחרר מהפחד היא לדבר עליו. לכן, חשוב לא להקטין את הפחד ע"י התייחסות כמו:
אין מה לפחד/זה סתם שטויות כדי להילד'ה לא ירגישו שאנחנו מזלזלים ברגשות שלהם ויפסיקו לשתף אותנו.
שימו לב שקנאה וכעס מתמשך מתחפשים לפחדים לכן חשוב לדבר על התחושות האלו ולתת מענה.
אי ודאות, חוסר יציבות כמו בתקופה המאוד שברירית ומתמשכת שאנחנו חווים עכשיו מעוררת פחדים או מעצימה אותם.
חשוב שנשים לב סביב מה התחילו הפחדים כדי לתת את המענה הנכון.

איך להתמודד עם הפחד מפני החושך ומפלצות? ע"י איזון בין הרגעה ומתן תמיכה לפתרונות פרקטיים.
כדי להתמודד עם הפחד מהחושך ניתן לילדים לארגן את הסביבה שלהם, את המיטה והשידה. ככה הם ירגישו בטוחים בה כי הם אירגו ועיצבו אותה. הדבר מקנה תחושה של שליטה אשר מורידה את תחושת החרדה.
כמו כן, נאמץ טקסי השכבה קבועים, הקביעות מרגיעה ומעניקה תחושה של שליטה במצב.
בנוסף, נקפיד להיענות לקריאות בלילה כדי שהילדים לא ירגישו שהם לבד, נומר להם שאנחנו תמיד נבוא כי אנחנו כאן כדי לשמור עליהם, גם בלילה. נחזק להם את התושת תחושה הביטחון בלילה ע"י זה שניתן להם לקחת תמונה שלנו ולשים אותה ליד המיטה, אם הם רוצים הם יכולים לקחת פריט שלנו לישון איתו כדי שירגישו את הנוכחות שלנו.

איך נעזור לילדים להתמודד עם פחד מהמפלצות?
יש ילדים שיעזור להם שנסתכל יחד איתם מתחת למיטה ונראה שהמפלצת איננה ויש ילדים שזה לא יעזור כי היא כבר אצלם בראש. המענה צריך להיות רגשי ופרקטי.
לטובת זה נכיר בפחד של הילד'ה, נכיל אותו ונספר לילד'ה סיפורים על לוכדי מפלצות, נאפשר לישון עם פנס, נלמד שיטות התגוננות, ונכין יחד ספרי קסם המגרש מפלצות ממים ועלי רוזמרין.
דרך נוספת היא דמיון מודרך. בעזרתו נגרום לילדים להזדהות עם הדמות ולהתחבר אליה: “אולי היא בודדה ועצובה ואת'ה תוכל'י לעזור לה?”
כשמדמיינים אותה ביחד עם הילד'ה ומתיידדים איתה היא מפסיקה להיות מפחידה והפחד נעלם.
במקביל נחזק את הילד'ה ונשבח על זיהוי סכנות ממשיות והימנעות מכניסה למצבים מסוכנים כמו מעבר כביש ללא השגחה או על זה שהם ערניים וזוכרים להזהר מנחשים.

לגבי פחד מעזיבה/נטישה - אנחנו נכין את הילד'ה לפרידה ונאמץ טקס פרידה שחוזר על עצמו. חיבוק, נישוק, כיף וביי.
נקפיד תמיד להיפרד ממנו גם אם הפרדה גורמת לבכי כדי לתת תחושה של וודאות ושליטה במצב ולמנוע תחושה שנעלמים לו'ה במפתיע.
בתקופה שבה אנחנו מתמודדים עם חרדת נטישה/עזיבה או פחדים אחרים נקפיד על זמן איכות בלי מסכים או ניידים.
זמן איכות מרגיע את המערכת הרגשית ועוזר לילדינו להרגיש בטוחים ומפלס החרדה יורד.

זכרו תמיד, ע"י זה שאנחנו נותנים לילדים כלים להתמודד עם פחד מסוים אנחנו מעודדים אותם ונותנים להם כלים להתמודד עם פחדים אחרים.

להצעתה של חוי - חויה עם כלבים, להתמודדות טובה עם פחד מכלבים או פחדים אחרים נקפיד שלא להגיד לילד'ה לא לפחד מהכלב כי הוא חמוד, או שזה שום דבר כי בעניו'ה הכלב לא חמוד אלא מפחיד, ואנחנו צריכים לתת לילד'ה כלים על מנת להתמודד עם הפחד מהכלב.
לטובת זה נעודדו התקרבות הדרגתית, חשיפה נכונה ו"התיידדות" עם הכלב'ה.
איך עושים את זה נכון? קודם כל מכירים בפחד של הילד'ה, ואומרים לו שזה בסדר לפחד ומבררים אם הילד'ה רוצה להפסיק לפחד, חשוב שזה יגיע מהם כדי ליצור את המוטיבציה הפנימית להתמודד עם הפחד.
את המפגשים עושים באופן פרטני והדרגתי.
הילד'ה בוחרים עם איזה כלב הם רוצים לעבוד ומתקרבים בהדרגה. לומדים על כלבים, מתוך התפיסה שידע הוא כוח הנותן לילד'ה כלים להתמודד עם הפחד. לכן אנחנו מסתכלים על תמונות של כלבים, משחקים במשחקים, קוראים ספרים וכו'. מבררים מה מפחיד אותי אצל כלבים ובונים סקלה של אותם הפחדים. אחרי זמן מה מתבוננים באותם הדברים ורואים את ההתקדמות.
נעזרים באוויזרים המדמים פרווה שיניים וכו' ונחשפים אלים בהדרגה ובקצב של הילד'ה.
ע"י כל אלו ועוד אנחנו מתמודדים עם הפחד ע"י הענקת שליטה, ידע וכוח לילד'ה להתמודד עם התחושות והחששות.