גבולות והתמדה, בשביל מה?

בשנים האחרונות יש לא מעט הורים שמוותרים, עושים הכל עבור הילדים, נלחמים בשמם, פותרים עבורם את הבעיות, מפנקים עד לרמה שהילדים מאבדים את עצמאותם.
נשמעת טענה "שיהיה להם מספיק זמן להתמודד עם אתגרי החיים, אז בואו ניתן להם ילדות מאושרת עד כמה שאפשר".
אני בהחלט מעודדת את הילדים להשאר ילדים. לחוות ילדות שמחה ומאושרת.
עם זאת, בהרצאה שלי "גבולות מעצימים" וגם כאן אני רוצה לדבר קצת על החשיבות של קביעת גבולות והתמדה.
למה זה חשוב? כי כשאין גבולות, הילדים גדלים עם חרדות ותחושת הזנחה. מבחינתם, אף אחד לא שומר עליהם, העולם פרוץ והכל יכול לקרות להם. כי אין משהו ברור של מותר ואסור.
לאותם ילדים קשה לפעול לפי נורמות חברתיות בחוץ, כי הם לא פיתחו את הקול הפנימי שאומר להם מה מותר ומה אסור.
כל זה משום שגבולות מעניקים לילדים את הידיעה שיש מבוגר אחראי שרואה אותי, במידה ואני עושה משהו מסוכן/לא ראוי הוא יעצור אותי. לכן גבולות מעניקים תחושה של ביטחון ויציבות.
הם גם מסייעים בפיתוח כישורי חיים חיוניים כמו סבלנות, אחריות וכבוד לאחרים.
מה יעזור לכם להציב גבולות בריאים ולשמור עליהם?

דוגמה אישית - גבולות הבית חלים על כל בני הבית (בהתאם לגיל כמובן) ועליכם לשמש דוגמה אישית ולעמוד באותם הגבולות. אתם הדוגמה הכי חשובה לילדים שלכם. התנהגותכם ואופן תגובתכם במצבים שונים משמשים כמודל לחיקוי. אז בין אם אתם אוהבים את הרעיון או לא, אתם המודל לחיקוי. אם תתנהגו באופן מכבד כלפי אחרים, הילדים ילמדו מכם לכבד אחרים.

עקביות - עקביות בקביעת גבולות ובהפעלתם היא מפתח להצלחה. ילדים צריכים לדעת מה הציפיות מהם ולהבין את ההשלכות של בחירותיהם.

הגבול הוא שלנו ההורים, אנחנו צריכים לעמוד עליו. עם הזמן הילדים יפנימו את הגבול והוא יהפוך לקולם הפנימי.

גבולות מבססים על ערכים: כדי שהגבול יהיה משמעותי ומובן לנו ולילדים, וכדי שיהיה לנו יותר קל לשמור עליו, נבסס את הגבול על ערך משמעותי עבורינו. זה יעזור לנו להתמיד, ולעמוד בהפצרות של הילדים . דבר נוסף, ברגע שהגבול מבוסס על ערך ויש לו צידוק, זה מחזק את התחושה שאנחנו לא קובעים את הדברים באופן רנדומלי.

נביע  אמפתיה לקושי של הילדים לפעול במסגרת הגבול שקבענו ויחד עם זאת לא נוותר על הגבול כדי לא למסמס אותו.

הקשבה פעילה - הקשבה פעילה לילדים שלכם והכרה ברגשות ובצרכים שלהם מחזקת את הקשר ביניכם ומעניקה להם תחושת שייכות והבנה. הילדים מרגישים כאשר אתם מקשיבים להם באמת ו"רואים" אותם. תחושת שייכות, ונראות מעודדים מאוד את הילדים להפנים את גבולות הבית.

בזכות גבולות ברורים ותקשורת פתוחה, ניתן ליצור מערכת יחסים חזקה ומאוזנת במשפחה, שבה כל בני הבית מרגישים נתמכים, מוערכים וחשובים.
זכרו תמיד הורות היא גדילה משותפת - הורות היא תהליך של למידה מתמדת, גם לכם וגם לילדיכם. כל יום מציע הזדמנויות חדשות לגדול יחד.כחלק מהאהבה שלנו ומהרצון שלנו להעניק להם סביבה בטוחה ואהבה, אנחנו חייבים להציב גבולות.


מרגישים שאתם זקוקים לעוד כלים בנושא?
מוזמנים לפנות ולקבל יעוץ אישי בקליניקה בכפר סבא או בזום, צרו קשר.

ניתן גם לרכוש הקלטה של הרצאה על "גבולות מעצימים" ולצפות בה בזמנכם הפנוי ע"י יצרית קשר.

נטשה ספיר - הדרכת הורים.